SajtóközleménySajtokozlemeny_zaras_EFOP-3.3.5-17-2017-00027_
2019 /08 / 29
KISVÁRDAI TANKERÜLETI KÖZPONT SAJTÓKÖZLEMÉNY KORSZERŰ ISKOLAI KÖZÖSSÉGI PROGRAM MEGVALÓSÍTÁSA A KISVÁRDAI TANKERÜLETI
KÖZPONT ISKOLÁIBAN – ZÁRÓ SAJTÓKÖZLEMÉNY
PROJEKT AZONOSÍTÓSZÁMA: EFOP-3.3.5-17-2017-00027
A Kisvárdai Tankerületi Központ a Széchenyi 2020 program keretében 149 988 075 forintos vissza nem térítendő európai uniós támogatást nyert az Emberi Erőforrás Fejlesztési Operatív Program (EFOP) keretében meghirdetett „Korszerű pedagógiai módszerek alkalmazását segítő Iskolai Közösségi Program kísérleti megvalósítása” című pályázati kiíráson. A 18 hónapos projekt időszak alatt 5 járásban, 21 településen lévő általános iskolában, 3000 tanuló és 157 fő pedagógus bevonásával, bentlakásos és napközis tematikus tanulási alkalmak megszervezésére került sor.
A projekt rövid bemutatása: A pályázati programunk célja volt a konstruktív és értékközpontú nevelés, az egész életen át tartó tanulás iskolai megalapozása, az alapkészségek és kulcskompetenciák fejlesztése, a köznevelés hátránykompenzációs szerepének erősítése és az iskolai lemorzsolódás csökkentése. A projekt a Kisvárdai Tankerületi Központ köznevelési intézményeinek kísérleti közösségfejlesztési programjaira koncentrált. Ezen területekhez kapcsolódóan a pedagógusok módszertani tartalmakat ismertek meg, alkalmaztak és teszteltek, az informális és nem formális tanulásszervezés megvalósításához módszertani képzéseket végeztek el. 2018. és 2019.év június 3. és 4. hetében a projekt megvalósításába bevont 24 köznevelési intézményben közel kétszázan - pedagógus, önkéntes segítő és közösségi szolgálatot teljesítő középiskolás - 3000 diák számára bentlakásos és napközis táborokat szerveztek. A fejlesztést jelentős eszközbeszerzés támogatta. Pályázat keretében olyan tematikus napközis és tematikus bentlakásos programok megvalósítására került sor programszolgáltatók bevonásával, amelyek középpontjában a tanulók tudásának, készségeinek és képességeinek fejlesztése, kibontakoztatása, a személyiség fejlődéséhez szükséges megfelelő feltételek biztosítása állt, figyelembe véve, hogy a nevelés és az oktatás színtere nemcsak az iskola lehet. A foglalkozások keretében lehetőség nyílt olyan tanulási módokra és szervezési megoldásokra, amelyek előmozdították a tanulás belső motivációinak, önszabályozó mechanizmusainak fejlesztését, az osztályközösségek megerősödését.
A projektről bővebb információt a http://kk.gov.hu/kisvarda oldalon olvashatnak.
További információ kérhető: Dr.Elek Tamás a projekt szakmai vezetője
elérhetősége: +36-45-795-248, email:tamas.elek@kk.gov.hu
BESZÁMOLÓ
„ Korszerű Iskolai Közösségi Program a Kisvárdai Tankerületi Központban” elnevezésű projektben napközis tematikus iskolai közösségi program megvalósítása.
A program első napja meglehetősen zsúfolt volt külsős programokkal. A reggelit követően a nap a beszédes kép elnevezésű hangulatteremtő programmal indult. Ezt követően máris tízórai következett és csak rövidített formában tudtuk megvalósítani a programnyitó tevékenységeit, mivel jó hangulatú mozgás vette kezdetét a Pécsi Sasokat képviselő Katus Attila vezetésével. A tornát követően jótanácsokkal is ellátta a gyerekeket vendégünk. Az alkotómunka szintén rövidített formában került megvalósításra ezen a napon, mivel vers zenei előadáson vettünk részt. Előadás után jutott tudomásunkra, hogy ez a foglalkozás csak az egyik csoportunkat érintette volna. Iskolánkban azonban szoros együttműködésben dolgozunk, így más táborokhoz hasonlóan most is törekedtünk arra, hogy a programba bevont gyerekek a lehető legtöbb időt tölthessék együtt. Tulajdonképpen csak a műhelymunkák, a könyvhöz kapcsolódó tényleges alkotómunka idejére vonultunk külön.
A második napon megkezdtük a tényleges alkotómunkát, melyet újra egy kis mozgás élénkített csoportos aerobik formájában, valamint vers- és játék foglalkozás tarkított. Utóbbi program szintén jó hangulatot eredményezett a diákok körében. Könyvünk témájának a baktai erdő növény- és állatvilágát választottuk. Egy kisebb korosztálynak szóló természetismereti könyvecske kidolgozását terveztük. A téma nagyon tetszett a gyerekeknek, korábbi tapasztalataik révén jól ismerik és kedvelik az erdőt. A munkát egy kisfilm megtekintésével kezdtük ( https://www.youtube.com/watch?v=mSXR7xUILhQ ), ezt követően megbeszéltük a könyv felépítésének tematikáját, kiválasztottuk, hogy mely növényeket, állatokat szeretnénk rajzos formában megjeleníteni., illetve egy- két érdekes gondolatot gyűjteni. Ezután párokban dolgoztak tovább. Tanulói tableteken szabadon kerestek ihletet adó képeket és jó hangulatban megkezdődött az elmélyült alkotás.
A harmadik napon rövid élénkítő játékokat követően Szirota Jennifer előadását hallgathattuk meg. Színvonalas műsora elnyerte a gyerekek tetszését. A nap további részében folytattuk könyvünk elkészítését. A képekhez (rajzokhoz) szöveget alkottunk illetve tudományos érdekességeket kerestünk a tanulói tabletek segítségével. A nagy melegre való tekintettel játékos feladatainkat a szabadtéren valósítottuk meg, szintén valamennyi, a programban résztvevő diák együttes bevonása által. Történelmi ügyességi vetélkedő vette kezdetét, a csapatoknak egy honfoglalás kori hétpróbát kellett kiállniuk. Sikeres próba esetén megszereztek (a próba nehézségétől függően) egy vagy két eszközt és felszerelést őseink női és férfi viseletéből. Az érdekes feladatok összeállítását animátorunk gondos munkájának köszönhetjük.
A csütörtöki nap egy érdekes bábelőadással indult. Ezt követően végre kimozdultunk és egy nagyot sétáltunk a településen érdekes betűk/ábrák után kutatva a közterületeken. A séta végén megtekintettük a Dégenfeld kastélymúzeumban a nemrégiben megnyílt állandó erdészeti interaktív kiállítást. Ez a program rendkívül hasznos volt csoportom számára, hiszen könyvünk témája a helyi erdő növény- és állatvilága volt. Itt csapatom kiegészítő információkat szerzett a baktai erdő növény-és állatvilágával kapcsolatban. A séta végeztével a nagy melegre való tekintettel hűsítő fagyizásban volt részünk. A délután folyamán feldolgoztuk a délelőtti séta során látottakat és még utolsó simításokat, kiegészítéseket végeztünk a baktai erdőről szóló természetismereti könyvecskénken.
Az utolsó nap feladata a szöveg véglegesítése valamint a kötet előkészítése volt a könyvbemutatóra. Megtörtént az utolsó korrektúra, valamint a helyesírás ellenőrzése is. Ezen a foglalkozáson készítettük el a könyvborítót, a tartalomjegyzéket és végül bekötöttük a könyvünket. Közösen megfogalmaztuk könyvajánló szövegét, játékos feladatokat gyűjtöttünk hozzá, hogy érdekes rendhagyó formában mutassuk be a kész művet. Kitűzött célunk volt, hogy kedvet csináljunk a hallgatóságban az elkészült mű tanulmányozásához, valamint a baktai erdőben való kiránduláshoz. Ebéd után egy szórakoztató drámajátékon vettünk részt, ezt követően az egyes csoportok egymásnak mutatták be elkészült munkáikat. A nap és egyben a hét programját a gyerekek kedvencévé vált vidám vízi játékkal zártuk.
A Kormány 229/2012. (VIII.28) Korm. Rendelete a nemzeti köznevelésről szóló törvény végrehajtásáról
10. A tájékoztató rendszer és a köznevelési intézmények közzétételi listája
23.§ (1) A nevelési-oktatási intézményi közzétételi lista
Szervezeti és működési szabályzat
Pedagógiai Program
Házirend